Een beschilderd klooster en heel veel eieren

14 juni 2018 - Fundu Moldovei, Roemenië

Backgroundtrack #1: Halleluja- Leonard Cohen

Op aanraden van Engeline hebben we donderdag toch een kijkje genomen bij een van de beschilderde kloosters: Moldevita Monestry. In totaal staan acht van deze kloosters op de UNESCO Werelderfgoedlijst als “Painted Monastries of Moldavia”. De bastaardzoon van Stefan de Grote heeft dit klooster laten bouwen na een van zijn overwinningen. Het is ons nog niet helemaal duidelijk bij welke stroming de kloosters horen, maar we denken een soort katholiek-met-focus-op-natuur.

Het klooster is heel mooi en absurd goed bewaard gebleven. Het is in 1532 gebouwd en ziet eruit alsof het gister geschilderd is. Prachtig! Mijn bijbelkennis laat nog wat te wensen over, dus het begrijpen van de fresco’s gaat nog niet in alle gevallen goed. Gelukkig leidt een van de nonnen net een Duitse groep toeristen rond, dus die luisteren we een beetje af. Goede aanrader van Engeline!

Moldovita-klooster 1

Moldovita-klooster 4

Backgroundtrack #2: Een ei – Ernst en Bobbie

Onze tweede stop is het eiermuseum. Dat klinkt een beetje gek, en dat is het ook. Blijkbaar is de paastraditie om eieren te beschilderen hier uitgegroeid tot een soort kunstvorm. We ontmoeten ei-kunstenares Lucia Condrea, die de eieren in dit museum heeft beschilderd. Op dat moment hebben we nog niet helemaal door dat we een beroemdheid voor ons hebben. Lucia is internationaal bekend om haar extreem gedetailleerd beschilderde eieren.

Ondertussen heeft ze al zo’n 11 duizend eieren beschilderd met 14 verschillende technieken. Van duiveneitjes tot struisvogeleieren. Ze heeft al 10 duizend eieren verkocht, maar het lijkt wel of de andere 1000 allemaal zijn geexposeerd. Ik voel me een beetje een olifant in een porseleinkast: 1000 prachtig beschilderde eieren en twee lompe Nederlanders met gebrekkige fijne motoriek.

Backgroundtrack #3: Drive my car – The Beatles

Na onze uitstapjes rijden we door naar Dej over kleine kronkelige wegen. Met het ondergaande zonnetje door de glooiende Karpaten voelt het echt als vakantie. Zelfs aan Roemeense mede-weggebruikers kun je blijkbaar gewend raken.

Uitzicht tussen Siret en Fundu Moldovei

We komen aan op camping “Het Zwaluwnest”. Gek genoeg wordt de camping gerund door een Hongaars stel. Surprise! Omdat er hier vooral Nederlandse pensionado’s bivakkeren kunnen Carla en Janus ondertussen ook een aardig woordje Nederlands. Ook nu staat de hele camping (1 grasveldje) vol met Nederlandse caravans. Slim, zo’n Nederlandse naam aan je camping hangen. Om in thema te blijven maken we een lekker Hollands AVG’tje. Wel met een Roemeens biertje erbij 😉

Maak je reisblog advertentievrij
Ontdek de voordelen van Reislogger Plus.
reislogger.nl/upgrade

1. Riek Torsius:
    16 juni 2018
    Hoi Nina,
    Zo reizen we lekker met jullie mee.
    Alle goeds en liefs van Opa en Oma
  2. Paul en Gerrie:
    17 juni 2018
    Je reis-blog ziet er goed uit Nina. Leuk om je te kunnen volgen.......we genieten mee. Liefs Paul en Gerrie
  3. Paul en Gerrie:
    18 juni 2018
    Haha, grappig. Ga zo verder, maar niet zo snel anders ben je volgende week weer thuis!
  4. Alice:
    18 juni 2018
    Lieve Nina,
    Wow wat een prachtige avonturen. Ik leer veel nieuwe dingen van je blog. Bijvoorbeeld wat een AVG'tje is ;) Pas goed op jezelf!
    Liefs, Alice