Here comes the sun

29 juni 2018 - Korfoe, Griekenland

We vertrekken vol goede moed uit Lake Ohrid met al zijn regen. Nu gaan we naar de zon! Onderweg pikken we een paar liftende clowns uit Belgie op. Nee, ze zagen er niet uit als clowns en ze waren ook niet echt grappig. Ze waren op weg om in Athene te spelen voor vluchtelingenkinderen. Mooi idee! Wij hadden alleen wat moeite met het feit dat ze helemaal geen geld hadden en daarom leefden van de goedheid van de mensen die ze ontmoeten. Terwijl de mensen hier vaak al zo weinig hebben! Maar goed, daar hebben we maar niet echt wat van gezegd.

Goede weg in Macedonie

Backgroundtrack #1: Ik heb een boot – Gebroeders Ko

Na een korte kennismaking met de Ionische Zee (brrrr ochtendduik), nemen we de veerboot van Igoumenitsa naar Kerkyra (oftewel Korfoe-stad). Het is een fantastische dag, want… de zon schijnt!! Victorie. We kiezen een camping in Paleokastritsa aan de westkust van Korfoe. Deze keer is het niet Truus, maar Noor die ons met een flinke omweg naar de andere kant van het eiland loodst. Waar ik nogal een haat-liefde-verhouding met Truus heb, is Noor vooral heel blij met haar bestaan. Ze is bang dat als Truus er niet was geweest, ik mijn scheldkanonnades telkens op haar navigeerskills zou richten.

Korfoe vanaf de veerboot!

Woeoeoe wat een uitzicht!

Backgroundtrack #2: Yellow Submarine – The Beatles

Die middag hobbelen we lekker naar het strand. We huren een waterfiets die lijkt op een taxi met de naam “Taxi Driver 6”. Die naam is nogal verwarrend, aangezien er een grote “7” op de voorkant is geschilderd. Met Taxi Driver 6 trappen we onszelf naar de volgende baai. Dat is niet heel vanzelfsprekend, want het waait flink en Taxi Driver 6 is niet zo goed bestuurbaar (althans, niet door ons). In de andere baai zorgen we zeker een kwartier voor vermaak bij de andere strandgasten als we proberen Taxi Driver 6 aan te meren. Het is een zwaar loeder en het grindstrandje is nogal steil. Vooral het moment waarop er bij ons allebei tegelijk kramp in een voet schoot is memorabel.

Prestatie: we hebben Taxi Driver 6 aangemeerd!

Backgroundtrack #3: Bicycle - Queen

De dag daarna besluiten we tot nog meer sportieve activiteiten: we gaan fietsen! Zeg maar gerust mountainbiken, want Korfoe is bepaald niet plat. Met onze huurfietsen gaan we eerst op pad naar een klooster waarvandaan je een mooi uitzicht hebt over de baai. Rode hoofden, zweet, slecht werkende versnellingen. Uiteindelijk stoppen we uitgeput op een parkeerplaats voor wat fruit. Dat blijkt natuurlijk precies 1 lullig bochtje voor het klooster te zijn. Zal je altijd zien.

Mountainbiken!

Yes! Top gehaald!

De tweede stop is een strandje om een verfrissende duik te nemen en even lekker een boekje te lezen. Daarna rijden we door naar een bucketlist-item van Noor: een pita gyros! Gelukkig had de beste man ook nog een vega-burger. Na een turbo-omkleed-sessie brengen we de fietsen terug en pakken de bus naar Kerkyra. Dat blijkt een onverwacht leuk stadje te zijn! Wel behoorlijk toeristisch. Hier is het tijd voor ons laatste avondmaal samen. Snik.

Een van de minder drukke straatjes van Korfoe-stad

Backgroundtrack #4: So long, Farewell – The Sound of Music

De volgende ochtend gaan we vroeg op pad om Kees op te pikken. Lieve Noor, ik vond het supergezellig samen. We hebben onwijs gelachen, het WK op de voet gevolgd, iets teveel raki gedronken en iets te lang niet gedoucht. Het was mooi!