Dagje uit goed voor U!

25 juni 2018 - Ohrid, Macedonië

Na ons luxe verblijf in de wijnregio gaan we op pad naar het toeristische centrum van Macedonië: Lake Ohrid. Truus heeft wat moeite met de wegen in Macedonië waardoor we eerst een half uur de verkeerde kant op rijden. Nou ja, misschien lag het ook een beetje aan onszelf...

Bij Lake Ohrid zijn we helemaal in onze nopjes omdat we eindelijk een echte camping tot onze beschikking hebben inclusief toilet, douche, restaurant en andere kampeerders. Wiehoe. Met onze zelfgemaakte pasta-maaltijd en Bulgaarse fles wijn gaan we eens lekker het campinggevoel uitspelen.

Eindelijk eten op een normale camping

Bij het echte campinggevoel hoort natuurlijk eigenlijk vroeg je bedje in, maar we besluiten eerst nog een klein feestje mee te pakken. Eerst  in een rock café met live band in Struga en daarna op de krappe dansvloer van Cuba Libre in Ohrid. Als we niet meer kunnen dansen door de grote hoeveelheid mensen gaan we weer naar huis. Mooie avond!

De hierop volgende dag nemen we 's ochtends een frisse ochtendduik in het meer om ons haar te wassen. Hier verdienen we het respect van de Britse jongens naast ons, die na een teentje in het water te hebben gestoken weer hun kleren aantrokken.

Check! Gezwommen in Lake Ohrid!
Dan komen we er pas achter hoe toeristisch het hier eigenlijk is. We rijden mee met een neef van de campingbaas naar Struga. Hier loopt de meest vreselijke boulevard vol met toeristenshops. Er is maar één ding erger dan een toeristenoord: een toeristenoord gericht op Nederlanders! Zo ontmoetten we Alex, het brein achter 'Alex Excursies', die werkt onder de slogan “Dagje uit goed voor U!”. Ja, zo vernederlandst is het hier!

De grap wordt nog groter als we Bami ontmoeten. Bami is onze taxi-chauffeur richting Ohrid. Omdat de campingbaas ons van tevoren een richtprijs voor de taxi had meegegeven, hebben we stevig onderhandeld met Bami. Daarom is Bami nu de hele reis druk met drie van zijn (duidelijk) favoriete onderwerpen. Met stip op 1 staat herhalen dat we echt veel te weinig betalen. Nou, zelfs als ik geld toe krijg ga ik niet nog een keer bij die man in de auto zitten. Onderwerp 2 is Nederland – “Mijn naam is Bami, zoals het Nederlandse eten!”. Als laatste onderwerp heeft Bami een aantal excursies die hij aanbiedt. Zijn folder blijkt dubieus veel op de folder van Alex te lijken. Oh wacht! Het is dezelfde! Maar dan de ingescande versie van de folder uit 2015.

Bridge-walk bij Ohrid

Over het bezoek aan Ohrid zelf kan ik heel kort zijn. Prachtig uitzicht over het meer, mooie kerken, maar een vreselijke toeristische stad. Ik ga er niet naartoe terug.

’s Avonds drinken we een paar raki te veel met de campingbaas en zijn neef. Wel hele interessante gesprekken gevoerd over Albanie en het leven hier! Als gevolg voelen we ons de volgende dag allebei niet 100% fit (ik denk eerder 20% fit…), dus blijven we lekker op de camping en lezen een boekje. Het regent toch. De campingbaas (hij heeft een heel moeilijke naam, maar we mogen hem Rino noemen) is echt een goede vent en brengt al zijn gasten een kopje koffie in de ochtend. Lief!

Lieve campingbaas - persoonlijke latte art

Ochtend in de camper - lekker nog even blijven liggen!

Ook als we de dag daarop vertrekken miezert het. Gatver, wat zijn we klaar met de regen! We gaan lekker richting het voorspelde zonnetje in Korfoe. Dag Macedonie, je was een mooi land en we hebben gelukkig een hoop van je mooie inwoners mogen ontmoeten. Al hoop ik dat ik Bami echt nooit meer tegen het lijf loop.