Hallo, wij zijn zwervers!

22 juni 2018 - Sofia, Bulgarije

De tocht met Noor begint lekker. Hoewel we de laatste metro vanaf het vliegveld nog halen, vergeten we uit enthousiasme over te stappen. Ach, maakt niet uit, de metro maakt toch een lus. Nou niet dus, hij stopt in een verre uithoek van de stad en daar staan we dan. Half 1 's nachts en zonder idee van waar we zijn.

Backgroundtrack #1: Hero - Enrique Iglesias

Gelukkig redt Bobbie de taxichauffeur ons. Hoewel zijn werktijd er eigenlijk op zit brengt hij ons voor een lullige paar leva terug naar de parkeerplaats. Dankjewel Bobbie!

Backgroundtrack #2: In de maneschijn...

Bij het winkelcentrum zit een cafeetje waar we een wijntje drinken en bijkletsen voordat we ons bedje in duiken. Daar komen we tot de minder plezante ontdekking dat we een ongezellige kunstmaan in de vorm van een bouwlamp boven de camper hebben hangen. Ach, als je moe genoeg bent slaap je toch wel.

In de maneschijn

Backgroundtrack #3: Sofia - Alvaro Soler

De volgende ochtend staan we alweer vroeg naast de camper door een combinatie van verkeersdrukte en licht. Mooi, dan kunnen we een lekker lange dag in Sofia spenderen.  Na een wasbeurt in het winkelcentrum (#zwerverstylo) gaan we op pad voor een kopje koffie. We zitten op loopafstand van het centrum en maken met behulp van een hele vriendelijke dame bij de VVV een plan voor de dag.

Jummie, koffie en plannen maken
Sofia is al heel oud (7000 v. Christus). Er zijn hier verschillende beschavingen geweest en die hebben allemaal hun sporen nagelaten. Daarom kun je op veel plekken in stad archeologische vondsten bewonderen. Het centrale metro-station heeft bijvoorbeeld zijn eigen opgraving en bestaat voor een deel uit een middeleeuwse weg. Het moderne Sofia is als het ware bovenop het oude Sofia gebouwd.

Hallo Noor, meet Sofia

Opgraving in centraal metro-station

Backgroundtrack #4: Take me to church - Hozier

Het fijne aan Sofia is het gemak waarmee alles te bereiken is. De belangrijkste kerken en gebouwen bevinden zich allemaal aan dezelfde straat. We bezoeken de oude St. George kapel die nog uit de 4e eeuw dateert, maar waarvan de fresco's heel mooi bewaard zijn gebleven. Vervolgens lopen we door het park langs het theater-gebouw wat een meer Oostenrijkse stijl lijkt te hebben (al kan ik dat ook totaal fout hebben).

In het parkje wagen we een klein dansje met de plaatselijke straatband en doen we ons tegoed aan een lekkere bladerdeeglunch. Bladerdeeg lijkt een belangrijke rol te spelen in de Oost-Europese keuken en het komt nu al mijn neus uit.

Even een klein dansje met de plaatselijke straatmuzikant

Vervolgens gaan we op pad naar de Russisch-orthodoxe kerk (veel goud!), de kerk waar Sofia naar genoemd is (mooi!) en de Alexander Nevski cathedraal die is gebouwd om de slachtoffers van de Balkanoorlogen te eren.

Russische kerk

Backgroundtrack #5: Those were the days - Mary Hopkin

Na die ontzettende berg kerken zijn we eigenlijk wel benieuwd naar de geschiedenis van Bulgarije. Daarom hoppen we op de trolleybus naar het Nationaal Historisch Museum. Hier aangekomen hebben we eigenlijk niet zoveel tijd meer voor de boel sluit, dus we doen een turbo-rondje. Efficiënt macht spass, dus we lezen allebei de helft van de bordjes en vatten zo vlug de boel samen.

Wist je dat...
- er maar liefst drie Balkanoorlogen zijn geweest? De laatste hiervan was eigenlijk de eerste wereldoorlog.
- de Balkan heet naar een bergketen in Bulgarije die door de Bulgaren steevast niet Balkan wordt genoemd?
- Bulgarije na de eerste Balkan-oorlog eigenlijk veel groter was maar Servië toen jaloers werd en nog een oorlog startte?

Interessant hè?! En dat allemaal binnen een half uur.

Backgroundtrack #6: Hup Holland Hup

Bij gebrek aan een Nederlands elftal om te supporten strijken we 's avonds neer in het park naast onze parkeerplaats om Kroatië aan te moedigen. Zij zijn namelijk een van de weinige Balkan-teams die zich heeft geplaatst, dus er wordt ook in Bulgarije stevig voor ze gejuicht. Een paar biertjes en een pizza'tje in het gras, groot scherm, superchill!

Hup Kroatie!

Backgroundtrack #7: Zoek de zeep - Bert en Ernie

Het is alweer ons laatste avondje in Sofia. Noor begint namelijk een beetje te stinken, dus het is tijd om een douche op te zoeken. En tijd voor Noor's gastblog :)